tips voor een blije zwangerschap
Lijf & Geest

Tips voor een blije zwangerschap

Ik ben vorig jaar de hele zomer zwanger geweest. De tijd van mijn leven, nou ja, behalve de misselijkheid van de eerste drie maanden dan. Ik droeg fijne wijde jurken die ik toevallig al in mijn kast had hangen. Was natuurlijk anders geweest in de winter, dan had ik een zwangerschapsbroek moeten overwegen. Bij nader onderzoek is er weinig leuke positiekleding. Bovendien vind ik het belangrijk en leuk om iets te kopen wat ik ná de zwangerschap ook nog aan kan doen. Een giga legging die je helemaal over je buik schuift daargelaten.

Ik ben absoluut geen expert en al helemaal geen goeroe, maar ik heb wel tips om een zwangerschap makkelijk en comfortabel te maken. Van chille onderbroeken tot lekkere alcoholvrije drankjes.

  • Cup 100

Ik ben tijdens de zwangerschap voedingsbh’s gaan dragen, want ik had al snel een grote maat nodig en waarom dan niet meteen een functionele voor later; twee vliegen in één klap. Ik ging los op het merk Francis and Henry, met bijpassende mooie onderbroeken.  

  • De slurf

Ik kocht al na een paar weken een lang kussen in de vorm van een slurf, gevuld met kleine pitjes. Elke nacht vouwde ik mezelf eromheen als een koala om een danspaal. Hoe je eraan komt? Googel voedingskussens en je hebt tal van keus. Een grotere vraag is: hoe kom je ervan af?
Ook perfect om te gebruiken tijdens voeden als ondersteuning van je armen én je kunt ’m dubbel klappen en er een kussensloop omheen vouwen, dan heb je een babynestje.

  • Naadloos zwangerschapsbroekje

Absoluut één van mijn betere aankopen: een fietsbroekje van Noppies. Handig voor onder een jurkje (vooral die al in je kast hangen, want die worden korter door De Buik), lekker om thuis in rond te lopen. Alsof je niks aan hebt, dankzij het zachte, rekbare stofje.

  • Wat wil je drinken?

Ik heb me verbaasd hoeveel ontzettend veel leuke non-alcoholische keus er is, ook daardoor heb ik mijn hele zwangerschap alcohol niet gemist. Een echt lekkere wijn zonder alcohol ben ik niet tegengekomen, maar met goeie bubbel zeker wél. Bijvoorbeeld Le Pétiot, een perencider. Hartstikke heerlijke perencider en het staat gezellig in een champagnecoupe.
Mijn ijskast stond altijd vol met geinige flesjes met ginger beer, bio limonade en kombucha, die koop je in elke supermarkt. Ik dronk het gewoon uit de fles, alsof je meedoet met een biertje. Ook maakte ik veel 100 procent appelsap, gemengd met spa rood en héél veel ijs. Of Crodino, dat zijn die kleine flesjes met daarin een oranje bittertje, superfeestelijk in een groot wiskeyglas ook met héél véél ijs. En Ceder’s crisp vind ik een supergoede alcoholvrije gin en zit in een geweldig mooie fles.

  • Bridget Jones-onderbroeken

De fijnste onderbroeken zijn de simpelste van Zeeman in een pakket van drie zwarte damesslips van honderd procent katoen. Koop één, nee doe maar twee maten groter dan dat je normaal hebt. Ze zitten echt heerlijk en – belangrijk voor De Buik – ze knellen niet. En tja je kúnt denken: sexy is anders. Maar soewa. Denk trouwens maar niet dat je deze onderbroeken na je zwangerschap niet meer aantrekt (lees: vrijwel iedere dag). Ik zie deze onderbroeken niet online staan, maar ze liggen wel in de winkel.

  • Zachte stretch of Levi’s met een elastiekje

Bij Noor Amsterdam, een winkel op de Albert Cuypstraat, kocht ik twee heel lekkere zachte stretch flared broeken. De broek gaat niet over je buik, hij zit er net onder, maar heeft geen strak elastiek, dus is-ie comfortabel. Je hebt ze in allerlei geinige motieven. De broeken van ribstof zijn heel leuk, maar die vond ik te strak zitten. Ik raad de ‘soft flared’ aan.
Ik heb ook een twee maten grotere Levi’s 501 spijkerbroek gekocht die ik tot het einde aan heb gehad. Op het allerlaatst deed ik een elastiekje om de knoop en door het knoopsgat, en droeg ik er een lang overhemd overheen, niemand die het ziet. Die spijkerbroek kan ik nog steeds aan, denk: baggy. En hij blijft sowieso in de kast liggen voor wie weet een volgende keer of om uit te lenen aan zwangere vriendinnen.

  • Nooit meer uit, dat trainingspak

Ja, daar heb ik behoorlijk in gewoond, ook tijdens mijn kraamtijd. Gun jezelf een goede joggingoutfit. Ik vind de pakken van Dollysports, The Frankie Shop en Arket heel mooi, maar eerlijk is eerlijk, die zijn allemaal niet per se goedkoop. Dankzij de kwaliteit voelde ik me wel minder een slons en ze gaan dus ook heel lang mee.

  • Leesvoer

Er zijn veel leuke en interessante babyboeken om je voor te bereiden op de bevalling en de kraamtijd. Franse kinderen gooien niet met eten heb ik met groot plezier (en gegrinnik) gelezen. Het is geschreven door Pamela Druckerman, een Amerikaanse vrouw die naar Parijs verhuist, daar een baby krijgt en leert hoe Franse kindertjes altijd zo netjes aan tafel zitten, het lijkt alsof ze nooit een kik geven. Nu maar eens kijken of het in de praktijk ook zo werkt.

  • Smeren, smeren, smeren

Ik smeerde mezelf elke ochtend en avond in met olie vanaf het eerste moment van de zwangerschap tot en met de drie maanden erna. Mijn buik, mijn borsten en als ik puf had, nam ik mijn billen en benen ook nog even mee. Om mijn huid elastisch en zacht te houden. Ik geloof dat je striae niet helemaal tegen kunt houden, maar smeren kan nooit kwaad en ik vond het elke dag zo’n fijn moment waarop je goed voor jezelf en voor de baby zorgt.
Ik heb er heel wat flessen doorheen gejast, vooral pure amandelolie is mijn favoriet. Ik houd van niet al te dikke oliën, het moet goed smeerbaar zijn. Kies een geur die je lekker vindt, als je ‘m later weer eens gebruikt, heb je meteen fijne herinneringen aan je zwangerschap.
Dit zijn mijn favorieten: Lilydoo Amandelolie, Kenko Lichaamsolie Moeder,  Weleda Zwangerschapsolie. Of gewoon 100% amandelolie van het huismerk bij de drogist.

  • Leg het vast

Leen of koop een polaroidcamera om je zwangerschap vast te leggen. Je neemt ook honderdduizend foto’s met je telefoon natuurlijk, maar die afdrukken is zo’n werkje wat er nooit van komt. Maak om de paar weken een foto, óók als je denkt: nu ga ik er wel een beetje zeekoeierig uitzien. Anders krijg je later spijt. Zo’n polaroid heb je meteen in je hand, en plak je hup op de ijskast of meteen in een fotoboek.

  • Supplementen bijslikken

Laat je vooral adviseren door je huisarts of iemand anders die er verstand van heeft. Ik slikte Vitals Elke Dag Mama capsules. Daar zit alles in wat je nodig hebt tijdens de zwangerschap en borstvoeding. Ik was er trouwens mee begonnen vóórdat ik zwanger was. Dan hoef je het niet meer op te bouwen, maar heb je alles al letterlijk en figuurlijk in huis. Daarnaast zweer ik bij gebufferde vitamine C van Vitakruid, daar ben ik mee gestart op aanraden van Lavinia Frantzen (hormooncoach) voor een killer-weerstand. En vitamine D niet te vergeten: zon in een potje.

  • Wie schrijft die blijft

Je vergeet alles. Hoe je je voelde de eerste drie maanden en als voor het eerst je buikje zichtbaar is, welke complimenten de verloskundige maakte of die paar minder leuke weken, het eerste schopje. Echt, het is zo pats-boem uit je geheugen en dat vind ik zelf zo jammer. Schrijf het op. Ook al is het één zin per week of drie zinnen per maand. Ik ben er met terugwerkende kracht aan begonnen, soms heus met een beetje tegenzin, maar ben daar nu al zo blij mee. En vraag vooral je partner soms ook iets op te schrijven.

  • Ontbijt, lunch én diner op bed of op de bank

Laat je in de watten leggen (probeer dit zo lang mogelijk vol te houden) en dat betekent voor mij: eten op bed. Wij zaten eerst een beetje te klooien met een snijplank met wankelende theekopjes, bakjes met fruit en ernaast nog een verrassinkje (vraag altijd om een verrassinkje). Een dienblad maakt het eten-op-bed-leven makkelijk, lach mij maar uit, maar schaf er wel eentje aan.

Foto bovenaan de pagina is gemaakt door Latoya van der Meeren .