havermout met cashewnoten
Ontbijt

Havermout met cashewnoten

Door de cementachtige kleur en structuur oogt deze havermout met cashewnoten niet heel aantrekkelijk, maar geloof me: het is zo lekker, je serveert het zelfs zo als toetje. Het is supermakkelijk te maken, mits je (de avond van tevoren) een kleine voorbereiding treft. En geen zorgen over de kleur; die fleur je op met toppings.

Dit heb je nodig
voor 1 persoon

3 el havermout
2 grote verse (Medjoul) dadels
1 handje ongezouten,
ongebrande cashewnoten
4 verse aardbeien (of een stuk banaan, wat partjes peer, een handje blauwe bessen of frambozen)
1 limoen, het rasp (heb je die niet in huis, dan kan een citroen of sinaasappel ook)

Zo maak je de havermout met cashewnoten

Laat de havermout, dadels (even de pit eruit wippen) en cashewnoten een uur of beter nog, een nachtje (apart van elkaar) weken in lauwwarm water. De ingrediënten moeten nèt onder water staan. Giet op de ochtend zelf de geweekte ingrediënten af. Het velletje van de dadels kun je er nu makkelijk vanaf halen. De dadels mogen samen met de gewelde havermout en cashewnoten in een blender. Mix tot een glad geheel. Snijd ondertussen het fruit voor de topping in plakjes of partjes. Stort het goedje in een bakje en top af met de limoenrasp en plakjes fruit. Je kunt ook nog een beetje granola of een paar gehakte nootjes of zaden als toppings gebruiken. Dat geeft het gerecht een lekkere bite.

Tip: maak meteen extra veel en bewaar dat bijvoorbeeld in een Tupperware bak (als het je lukt om er vanaf te blijven tenminste). Ik schep dan elke ochtend het cashew havermoutje in een kom en voeg daarna het fruit, noten en/of granola toe. Kind kan de was doen en het staat binnen een zucht op tafel.

Je kunt ook eens een keer dit bananenbrood proberen te maken.