Paul Toorop
Eetdagboek van een kok

Paul Toorop: ‘Er volgt een onstilbare honger rond 22 uur.’

Koks en professionele foodies staan de hele dag in de keuken om voor een ander te koken, maar wat eten zij zelf? Slurpen ze iedere keer van de lepel uit de kreeftensaus en scheppen ze een extra bordje risotto op voor de lunch? En vinden ze een boterham met pindakaas niet veel te simpel? Kortom wat eten deze culi’s op een dag en wordt er thuis nog weleens “gewoon” gekookt?

Deze keer vroegen we chef Paul Toorop om zijn eetgewoontes voor ons bij te houden. Paul is freelance kok. Hij is onder andere de eigenaar van Toko Toorop in Rotterdam verder staat hij regelmatig te koken in de goede food pop-ups en wordt hij binnenkort chef van restaurant Calaboose.

‘Oké… Om te beginnen houd ik echt van eten. Mijn dag kan bestaan uit nasi goreng in de ochtend, Chinees als lunch en ‘s avonds nog een risotto. Maar op een drukke dag kan het ook makkelijk als volgt zijn: ontbijten met yoghurt, geen lunch, geen diner, en dan ‘s nachts bitterballen met bier in het restaurant. Maar, ook ik word een dagje ouder en wil de trend van Leonardo (de dadbod) niet geloven. Ik ben vanaf mijn vijftiende werkzaam als kok dat eist helaas rug-technisch zijn nodige tol. Er moet verandering komen in mijn dieet en manier van bewegen. Daarom heb ik nu een app gedownload (Centr) die me helpt met wat ik moet eten en hoe ik heen en weer moet springen op een yogamatje in de huiskamer.’

Hoewel ik het deze week dus niet mocht wil ik je toch niet mijn fantastische familierecept voor nasi onthouden.

DAG 1

‘Mijn ontbijt bestaat vandaag uit een boekweitmeelpannenkoek met blauwe bessen, wat yoghurt en piepklein beetje maple syrup. Ik maak normaal pancakes met gesmolten boter, eiwit en suiker, maar deze gezonde versie is gelukkig ook best lekker. Lunch bestaat vandaag uit een salade met geroosterde broccoli, uitgebakken pancetta en romaine sla met wat geraspte kaas en walnoten. Er zit een dressing bij van ansjovis, yoghurt en knoflook die ik heb doorgedraaid met de overgebleven broccolistronken.

’s Avonds eet ik gemarineerde gegrilde kip op een tortilla met sla en avocado en een heleboel koriander.
Meestal volgt er dan ’s avonds nog een onstilbare honger rond een uur of 22. Ik wil chips, magnums, m&m’s… Maar ik moet het vanavond doen met zelfgemaakte ijsthee. ‘

Dag 2

‘Ik word vrolijk wakker. Ik heb sinds kort een app die me vertelt de meest rare yogaposities aan te nemen dus dat doe ik braaf. Daarna is het gelukkig tijd voor ontbijt. Dat is vandaag een espresso-smoothie waar onder andere ook havermout in zit, dus dat vult gelukkig.

’s Middags eet ik een noodle salade met pittig gekruid gehakt, komkommer en gewokte aubergine.

Voor het avondeten houd ik het vanavond basic. Het wordt geroosterde bloemkool met gebakken kip. Basic maar lekker. Ik kan me beheersen en sla de late night cravings vanavond over.’

Dag 3

‘Ik start m’n dag met een bosvruchten-smoothie. Daarna verzorg ik de foodstyling tijdens een fotoshoot.

In een poging toch nog enigszins gezond te lunchen loop ik naar de supermarkt en haal een couscous-salade en voor m’n collega warme frikadelbroodjes (ja dit deed pijn, maar goed ik heb er ook al meer dan genoeg gegeten in m’n leven).

Eenmaal thuis maak ik met de left overs geroosterde bloemkool een bord risotto. Ik breng het op smaak met gedroogde paddestoelen en citroen.’

Het familierecept voor nasi goreng van Paul Toorop

Dit heb je nodig
500 gr rijst (drooggekookte losse korrel, het liefst pandan en een dag eerder gekookt)
200 gr salami gesneden in dobbelstenen
1 prei in fijne ringen
2 tenen knoflook (of meer als je echt wil stinken, ik houd van knoflook)
1 eetlepel (meer of minder naar smaak) van je favoriete sambal. Sambal oelek is zout, dus wel blijven proeven. Sambal badjak is ook lekker en je kan ook nog variëren met bijvoorbeeld sambal madame jeanette.
1 theelepel trassi (geen nasi zonder trassi)
3 sjalotjes fijn gesnipperd
Indien flauw een theelepel bouillonpoeder. Of wat zout.

Zo maak je het
Bak eerste de salami uit, doe de rest van de ingrediënten hierbij. Voeg de gekookte rijst toe en blijf goed roeren.
Altijd serveren met een gebakken eitje erop en gebakken uitjes en eventueel een beetje ketjap manis. Als je een uitgebreidere nasi wilt, kun je trouwens ook nog garnalen toevoegen of stukjes kip. Oh en waarschijnlijk houd je over. Lang leve left overs!

Volg Paul Toorop ook op Instagram.
Nog meer lezen? Eetdagboek van Samuel Levie