Bircher muesli
Recepten

Bircher muesli

Het wordt koud en dan heb ik ook weer zin in wat stevige en warme ontbijtjes zoals: havermout, romige avocado shake, een goedgevulde omelet, bananenpannenkoeken of deze Bircher muesli. Ik maak altijd een grote hoeveelheid mix van havermout, rozijnen, kaneel, noten en zaden. Dat stop ik in een Tupperware (dit kun je echt eindeloos bewaren) en kan daar dan heel gemakkelijk een avond van tevoren een portie uit halen. Een beetje melk erbij en een geraspte appel en je bent er al bijna. Kind kan de was doen. Zo nu kun je langer blijven liggen, want je ontbijt is al ready to eat en… het is echt heerlijk.

Dit heb je nodig voor Bircher muesli
Voor 2 personen

70 gr havermout
150 ml amandelmelk
1 grote appel (geraspt)
Een handje rozijnen
2 eetlepels kwark (optioneel)
Een handje zaden naar keus
Een handje noten naar keus (grof gehakt)
Rasp van een halve citroen
Snuf kaneel

Zo maak je Bircher muesli

Doe de havermout samen met de noten, zaden, kaneel, geraspte appel, rozijnen en amandelmelk in een kom en laat een nacht (afgedekt) weken in de ijskast. Verdeel in de ochtend de muesli over twee kommen met eventueel daar op in iedere kom een dotje kwark. Als je wil kun je de Bircher muesli ook eerst warm maken in een pannetje. Garneer met de citroenrasp en eventueel nog wat extra fruit of noten. Als je geen citroen in huis hebt kun je ook de rasp van een sinaasappel of mandarijn gebruiken. Laat dit niet weg, want het maakt het wel extra lekker en speciaal.

Tip: dit ontbijt is ook heel goed te maken voor meerdere ochtenden. Ik zou zeggen drie ochtenden. Ook zeer geschikt om mee te nemen naar je werk in een glazen potje of plastic bak. Goed afsluiten! Mijn tas is al meerdere malen de dupe geweest.

Voor nog een heel lekker ander ontbijt met havermout, check deze met cashewnoten. En nog meer lekkers voor in de ochtend staat uiteraard ook ‘Het boek van Jet‘.